NORMAL ey?


Alhamdullilah.. Aku dah dapat kerja.. hari ni dah 6 hari aku kerja.. Hmm.. Gaji aku x tanya lah pulak.. My first experience bekerja.. hmm.. Penat Sangat.. Baru tau.. susah jugak kerja camni.. Daripada kerja ni aku dapatlah sikit beberapa pengajaran.. hahahaha.. Ni yang nak share... Harap boleh dijadikan teladan.



Aku kerja kat Kedai Hasil Laut.. Well, aku kena restock barang.. layan customer.. Timbang barang.. Angkat Kotak yang superb berat ( yelah kedai yang aku kerja tak de pekerja lelaki ) .. Itu Normal lah kan.. Tapi yang aku rasa TERASA sikit sebabnya melihatkan perangai Manusia yang macam - macam jenis.. RAMBUT SAMA HITAM TAPI, HATI LAIN - LAIN.. 

1. Ada seorang mak cik ni.. Dia Tanya aku Pasal satu ikan ni.. Aku baru first day kerja.. Manalah tau apa.. So aku tanya kat pekerja lama.. Then Mak cik tu dengan selamba cakap.. " Ni kedai yang kau kerja... x kan x reti apa benda.. nak jawab pun susah" Hello Mak cik.. kalau saya tau.. saya x tanya.. Mak cik pon sama je x tau dengan saya.. Kalau x.. x kan tanya saya kot... Pandai sangat Mengata orang.. Haishhhh... At least cakap elok - elok lah sikit... SABAR.


2.  Aku tengok memang ramai dah yang style minum air kat kedai tu ( air kotak and tin ).. tanpa mintak izin.. Then habis minum buang macam tu je.. Padahal Tong Sampah elok je ada kat tepi.. Bayar bila dah habis beli barang..  Setahu aku beli dulu baru minum.. Diorang guna prinsip apa entah.. ntahpapantah Law kot..


3. Buat customer , x yah lah kerek sangat.. haishhh.. ada patut pandang rendah gila kat pekerja kat tempat camtu.. hari tu ada lagi yang cari pasal.. sembang kencang.. ala - ala hebat.. seolah - olah kitorang lekeh sangat.. sekali aku cakap ni cuti sem.. tgh wat degree in engineering.. terus sengih cam apa.. baru lah nak cakap elok2.. kalau x.. pandang muka kita pon x hingin.. RACIST !


4. Paling aku tak suka.. tanya banyak.. tapi x beli..  banding dengan kedai sebelah.. Abang, Akak, Pak cik, Mak cik and segala lah.. Meniaga ni.. macam - macam cara nak tarik pelanggan.. x nak beli sudah.. jangan complain banyak.. haishhh... nak semua benda free.. Dalam dunia ada benda free.. Ni UDARA yang kita sedut.. ALLAH bagi free.. NYAWA kita.. ALLAH bagi free.. kalau barang2 kat kedai bagi free.. hmmm.. x tau lah nak comment apa.. Manusia.. Majikan i pon mecari rezeki.. ada je benda dia bagi free.. RM30 ke atas. pastu siap bagi discount untuk setiap barang.. tu pon x bersyukur..


5. Merokok.. ok fine ... Hak kome nak isap.. tapi x yah lah sampai dalam kedai pon nak isap.. Hormat lah orang lain yang x merokok ni.. hormat orang keliling.. Dah lah merokok satu hal.. Then kau buang puting rokok atas lantai dalam kedai.. then pijak2 camtu.. mana MANNER?? haissshhh.. STOP IT.. CHANGE IT..

Rasanya tu jelah apa yang aku boleh nak huraikan pasal pengalaman aku bekerja,, Penat tapi lepak...  hahahahaha.. AT least x stress macam belajar MECHI.. 


P/S : kadang - kadang dugaan macam ni buat aku sedar.. yang aku pon patut jadi baik.. CHANGE for BETTER.. BEING GOOD IS NOT A CRIME.. Aku sedang usaha kembali kepada FITRAH.. slow - slow berubah.. Biar ISTIQAMAH.. jangan MENGGELABAH.. 

Comments

Popular posts from this blog

UNITEN ( PUTRAJAYA) PART 2

CHORD PIANO - MAAFKAN AKU

CHORD PIANO - SETIA HUJUNG NYAWA